Som ni vet så älskar jag att klaga på hemsidor eller tjänster som inte presterar så bra som de skulle kunna och nu tänkte jag ta upp problemet med företag som inte är så bra på att kommunicera med sina kunder.
Det bästa sättet att skapa en relation till sina kunder är genom att skicka ut relevanta nyhetsbrev. Alltså nyhetsbrev som jag som kund aktivt har bett om att få – ingen tycker om att få nyhetsbrev som är omöjliga att avregistrera sig för eller bara kommer helt utan att man bett om dom. De flesta är väldigt noga med att hålla sin inkorg ren från allt utom den viktigaste informationen och kontakter. Men bara för att man som företag har lyckats få en prenumerant att registrera sig för återkommande mail så måste man leverera, alltså ge dom något värt att fortsätta vara prenumeranter för.
Jag är ju en riktig shopaholic och att få information om det senaste är viktigt för mig, även när det kommer till tävlingar. Då tycker jag det är underligt att inte fler företag har kontinuerliga nyhetsbrev för att nå ut till sina kunder. Som marknadsföring är det ju fruktansvärt tids- och kostnadseffektivt, men även ett bra sätt att hålla statistik över vad kunderna är intresserade av. Om man har en sån typ av dialog med sina kunder så kan man bygga på deras lojalitet och stärka sitt varumärke. Att man kan nå ut till flera tusen bara genom ett nyhetsbrev är ganska fantastiskt!
Det finns även sidor som Rule, som tillhandahåller den här typen av marknadsföring via e-post och nyhetsbrev. Men jag tycker att det är minst lika viktigt att skicka personliga mail som vanliga nyhetsbrev. Att få ett mail när man fyller år eller om man inte har handlat något på länge med en rabattkod eller ett erbjudande är precis det som skapar ett förtroende för ett företag. Sånt vill jag se mer av!
Här är fler tips till de företag som vill öka sin försäljning och få fler nöjda kunder. I bloggen finns mycket matnyttig information om man är intresserad av marknadsföring som sådant. Det är gratis att prova hos Rule i 30 dagar.
Sponsrat inlägg.